.
:: : NYHETER : :: : SERIER : :: : PERSONGALLERI : :: : BOKEN : :: : PRESSMATERIAL : :: : KONTAKT : ::

2009/01/23

Frågor och svar

Fråga: Måste kvinnor vara prostituerade för att få vara starka och självständiga hjältinnor?
Svar: Nej. Läs mina andra serier också, juh! V`(oo)´V
Men jag har ibland ångest för det här. Att jag har en hjältinna som är prostituerad har dock flera medvetna anledningar (vid sidan om de omedvetna anledningarna):
1. Eva är i den sociala situationen och bär på sådant psykiskt bagage att det är en logisk överlevnadsmetod att prostituera sig. Med sina kunskaper i streetfighting och med vapen skulle hon förvisso kunna vara torped eller jobba rent allmänt för nån maffiagrupp, men vill hon det? Hon vill inte jobba för någon annan än sig själv, vilket utesluter maffian, och hon är inte så förstörd att hon skulle tycka att det var helt okej att döda folk bara för pengar. Att hon ibland kan utsättas för våld som prostituerad är kanske inte lika jobbigt, eftersom hon för det mesta kan handskas med det (hittills iallafall).
2. Jag intresserar mig rent allmänt för extrema livssituationer och yrken, som t.ex. prostituerade, torpeder, soldater, sjömän, krabbfiskare och brevbärare.
3. Jag hatar att filmen American Gigolo aldrig nånsin skulle kunna handla om en kvinnlig prostituerad, och jag hatar att filmen Pretty Woman aldrig nånsin skulle kunna handla om en manlig prostituerad. Med andra ord har jag ett visst behov av att skapa alternativa skildringar av prostituerade.

Fråga: Varför i helvete är jag uppe så här sent/tidigt?
Svar: Jag drack ett halvt glas Club Mate under den gångna kvällen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kauheeta, huumetta!!!!!!!

Tinet sa...

Ei se ole enemmän huumetta kuin kahvi, ja siitä ei varsinkaan tule pahaa oloa niinkuin kahvista tulee (mulle) ...

Ainur Elmgren sa...

Jag kommer på en massa historier där Falco antingen misstas för gigolo eller tvingas in i såna situationer... och han tycker att det är jävligt obehagligt. (Mest för att jag själv skulle tycka att det var läskigt om jag var i samma situation, jag identifierar mig ju med honom ... och paradoxalt nog tror jag att det blir mer realistiskt så.)

Har inte sett American Gigolo men läste synopsis på Wikipedia och föreställde mig ombytta könsroller. Det skulle kunna bli en bra historia! Även om jag tror att den skulle dömas ut som orealistisk och till och med romantisk, så skulle den i alla fall kunna bli mindre förljugen än Pretty Woman. (Orealistisk därför att vilken man - i synnerhet en olycklig politikermake - skulle ställa upp och ge alibi åt en prostituerad?... Tänk på Clinton. Jag är cynisk...)

Tinet sa...

Jah, grundskillnaden är kanske att man lever in sig i och sympatiserar med Richard Geres gigolo, som är en nyanserad personlighet med både sympatiska och osympatiska sidor, medan Julia Roberts spelar en karaktär som man mest bara tycker synd om och kan tänkas vilja rädda.

Jag läste en diskussionstråd på IMDB där någon gjorde den intressanta observationen att Geres gigolo skulle kunna vara samma person som Roberts spelar i Pretty Woman, fast flera år senare. Han var nämligen gatuprostituerad en gång, och "räddades" från gatan när han blev en rik mans älskare. Samma man blev senare hans hallick och lät honom jobba som lyxeskort, och skyllde till slut ett mord som hans nya toyboy hade begått på honom. Så om man vill kan man kanske tänka sig att Pretty Woman bara slutade på ett sånt ställe att det verkar som en romantisk och idealisk kärlekshistoria.

Men det är fortfarande lika osannolikt att någon nånsin skulle göra en likadan film som American Gigolo om en kvinnlig prostituerad. Hur många filmer finns det överhuvudtaget med kvinnliga huvudpersoner som är så pass nyanserade i sin personlighet och sin sexualitet, och handlar aktivt (!!) för att påverka sitt öde - oavsett vilket yrke de har?

Och om man gjorde en film som Pretty Woman om en manlig prostituerad skulle den också verka orealistisk. När det är en äldre rik man som räddar en fattig vilsen flicka väljer många att se det som "romantiskt", men om det vore en äldre rik kvinna som räddade en fattig och vilsen pojke skulle samma tittare säkert vara mycket mer skeptiska, och kanske snarare misstänka att killen bara utnyttjade henne. (Jmf. tysk rapportering om unga turkiska gigolos som är efter att lura till sig de tyska kvinnornas alla pengar - tyskars största skräck.)