.
:: : NYHETER : :: : SERIER : :: : PERSONGALLERI : :: : BOKEN : :: : PRESSMATERIAL : :: : KONTAKT : ::

2009/11/02

Recension på Shazam.se

Rikard på Shazam.se skriver bland annat detta:
Omslaget till albumet är toksnyggt och måste lätt vara det snyggaste svenska i år, färgerna är helt underbara och jag är nyfiken på hur albumet som är svartvitt skulle ha sett ut i färg. Jag tror det skulle varit riktigt snyggt.
Tjahh, men om jag hade gjort hela albumet i färg skulle det ha tagit fem miljoner år att få klart!!!! Och så hade det kostat mycket mer att trycka.

Men allvarligt talat känns svartvitt bara som det enda naturliga för mig. Att göra en hel serie i färg känns omständligt, konstigt och på något sätt också onödigt - läsaren kan själv fylla i färgerna i sitt huvud, det behöver jag väl inte hjälpa till med.
Jag har läst budgetutgåvor av en del europeiska serier, som t.ex. Jeremiah, i svartvitt med bara linearten. Jag gillade dem mycket bättre så än med färgläggning.

"Skönt feministisk" är förresten ett roligt uttryck - lite mer coolt eller t.o.m. badass än bara "feministisk". Men könsrollerna i Eva är inte alls omvända, utan männen och kvinnorna där speglar bara rent faktiskt hur det ser ut i min verklighet ...
Nu sa ju Marx att konsten inte är en spegel med vilken man återspeglar verkligheten, utan en hammare med vilken man formar den, men jag formar kanske verkligheten i den här frågan genom att visa vad jag ser i min spegel, när det ju uppenbarligen inte stämmer överens med allmänt vedertagna könsroller.

2 kommentarer:

Ainur Elmgren sa...

På tal om speglar och hammare... Kafka skrev, "Ein Buch muß die Axt sein für das gefrorene Meer in uns." Dina läsare kanske upplever något omvälvande som man inte bör underskatta...

Jag tycker att färgläggning ofta gör seriesidor statiska, men bara om det ser för överarbetat ut - det får inte bli fotorealistiskt, man kan använda färg lika expressionistiskt som linjer och former. Sedan tycker jag att färgerna ska tillföra något till handlingen, annars finns det ingen anledning att hålla på och pilla med dem. Du skulle t ex kunna använda rött, men eftersom du är bra på att tuscha blod så ser det "blodigt" ut trots att det är svartvitt. Jag skulle vilja använda färgtoner för att efterlikna stumfilmscener - blått = natt osv...

Tinet sa...

I och för sig har jag en hel del färgupplevelser som jag ibland känner att jag vill ge uttryck för.
Jag är väl bara van vid att alltid göra serier i svartvitt, så jag tänker aldrig ens i färger. När jag skulle göra det här omslaget blev jag nästa lite överrumplad av vilka roliga färger jag kunde använda för Evas rum. Whee!