.
:: : NYHETER : :: : SERIER : :: : PERSONGALLERI : :: : BOKEN : :: : PRESSMATERIAL : :: : KONTAKT : ::

2009/09/01

Serier och feminism

Det är en lång och rolig artikel i DN om seriescenen i Malmö, och hur den närmast domineras av politiskt medvetna unga kvinnor. Yay!

Artikeln går också in på ett annat ämne.

Ett citat från Sara Hansson:
– Det är lättare att få en ärlig chans nu, förr var seriescenen bara en enda stor, sluten herrklubb. Jag menar: Hur skulle en tjugoårig tjej från en liten håla kommit i kontakt med redaktörer på de stora förlagen tidigare? Om det inte hade varit för gemenskapen med Nanna och de andra tecknarna, bland annat i Dotterbolaget, och i min ateljé hade jag nog gett upp för länge sedan, säger hon.
Det har onekligen hänt väldigt mycket under de senaste åren, och det skulle vara intressant att göra en djupare studie i vilka faktorer som egentligen ledde till den här utvecklingen. Ökad jämställdhet, konstintresse och politisk medvetenhet hos unga tjejer, mangaboomen, en reaktion mot seriedöden på 90-talet???

Men, tja, som "tjugo[fem]årig tjej från en liten håla" kan man också göra som jag och börja jobba för ett av dessa gubbförlag. Det var Horst som sade först att han ville ge ut Eva, när han hade råkat se några av serierna på min hemsida ...

När Johannes Klenell, redaktör på Galago och tillika gästlärare på Serieskolan, säger att de flesta debutanter i Galago är från Malmö, kanske det beror just på att han genom skolan får kontakt med väldigt många unga serietecknare i Malmö? Jag tror att serietecknarskolornas största behållning inte är att man "lär sig teckna serier", utan att man får tillgång till goda nätverk, exponering och tips om stipendier och liknande.

Man kan kalla det nepotism eller networking, men i slutändan är det nästan uteslutande personliga kontakter som brukar leda till publikation. Det är kanske lite orättvist med tanke på att alla som tecknar bra serier inte kan gå på serietecknarskolor, bilda kollektiv med andra tecknare och kämpa på tillsammans, eller jobba för serieförlag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

och hur den närmast domineras av politiskt medvetna unga kvinnor. Yay! <--- kanske därför marknaden är så död.

Tinet sa...

Hur menar du då?

Johannes Klenell sa...

Du har givetvis helt rätt på ett plan. Nätverkandet och nepotismen kommer alltid finnas där. Det är en av anledningarna till att jag försöker hålla mig så tillgänglig som möjligt för unga serieskapare. Jag personligen står till hundra procent för att jag vill ha träffat de tecknare jag arbetar med. Galago är trots att vi är ett av de stora svenska serieförlagen fortfarande ett väldigt litet förlag och mycket av arbetstiden vi lägger ned är gratis för att få det att funka. Då är det skönt känna att de man ger ut kommer att gå att jobba med i åratal framöver både som människor och konstnärligt.

Tinet sa...

Javisst, det här är inte direkt menat som kritik, utan som en observation om hur saker fungerar - publiceringen av min bok här är ju just ett utmärkt exempel på nepotism/nätverkande.

Ganska många verkar anta att det man ska göra för att bli publicerad är att skicka in sina alster till så många redaktioner som möjligt, men det brukar rätt sällan leda till något.

Detta gäller naturligtvis allra främst när man är debutant. I följande utgåvor, t.ex. nästa bok eller översättningar till andra språk, är det mycket mindre nödvändigt med personlig kontakt, eftersom det faktum att det första förlaget redan har jobbat med en är ett slags garanti för att det ska funka smidigt.
För förlag är det nästan hasardspel att välja vilka titlar man ger ut, speciellt på en så liten marknad som den svenskspråkiga.

ainur sa...

Ordet feminism tenderar till att locka fram anonyma troll... Marknaden är inte död, jämfört med 1990-talet har den ju blommat upp! Det roligaste är att det finns plats för så många olika typer av serier, inte bara sådana som skapas av "politiskt medvetna unga kvinnor".

Se på Peter Bergtings och Jens Lapidus senaste bästsäljare, t ex. Det är kul att den säljer men det är skönt att det finns annat att välja på.