.
:: : NYHETER : :: : SERIER : :: : PERSONGALLERI : :: : BOKEN : :: : PRESSMATERIAL : :: : KONTAKT : ::

2007/07/26

Räkchips

Det är lite glest mellan uppdateringarna här, eftersom juli/augusti uppenbarligen är väldigt arbetsamma tider om man inte tar ledigt. Böcker måste göras klara inför höstens utgivning, osv.

Men räkchips är ju hur som helst ett genomgående tema i de här serierna.

Jag är vegetarian, av rent etiska anledningar. Även om jag tycker att biffstek är bland det godaste som finns blir jag aldrig sugen på kött från djur som lever ovanför vattenytan. Men jag kan bli helt vansinnigt sugen på fiskar och skaldjur. Kanske de innehåller ämnen som min organism trots allt behöver lite av då och då.

Här är lite räkchips:



Dem köpte jag färdigstekta från en liten thairestaurang. Men det är egentligen roligare att steka dem själv. Om man är riktigt die-hard kan man baka och torka dem from scratch. Om man inte är så die-hard kan man köpa "råa" räkchips som man kan steka efter behov.



De ser ungefär ut som små genomskinliga beiga glasögonlinser. När man kokar dem i olja blåser de snabbt upp sig till stora fuffiga grejer.
De här kommer från Folkrepubliken Kina, där stadsduvor uppenbarligen inte väcker lika oförtjänt negativa associationer som i Europa.



Här kan man läsa lite om firman, till exempel: "What you didn't know about Oishi Prawn Cracker: Oishi Prawn Cracker is made from real prawns". De "äkta räkorna" kommer med största sannolikhet från kinesiska räkfarmer, som man kan läsa mer om hos Wikipedia, The Guardian och Environmental Justice Foundation.

3 kommentarer:

Ainur Elmgren sa...

Oishii yo!

Anonym sa...

Är räkchips vegetariska? Jag känner inte till hela tillverknings proceduren, men jag åt några idag och fick dåligt samvete efter tanken att de kanske var gjorda på själva djuret.

Tinet sa...

Liksom framgår av namnet är räkchips gjorda av ... räkor (och tapiokamjöl). Men enligt internet finns det även veganska varianter.