.
:: : NYHETER : :: : SERIER : :: : PERSONGALLERI : :: : BOKEN : :: : PRESSMATERIAL : :: : KONTAKT : ::

2009/08/26

Öh, LOL?



Värnamo Nyheter, måndag 24/8. Klicka för att läsa ^ ... Det står mer om Eva än både Michael Jackson och Coldplay ... :oD

Det är ju roliga artiklar och en väldigt trevlig och positiv recension, som faktiskt säger en hel del. Fast det kanske handlar lite väl mycket om mig istället för om boken, men det är väl kanske mer relevant när man har den här "från Gislaved"-vinklingen.

Det är bara några få saker i artikeln som jag kanske bör dementera ifall någon i Småland skulle bli upprörd.
Det här är två artiklar där författaren har klippt ihop lite bitar här och var från vad jag har sagt eller skrivit och satt ihop dem, skrivit om och utökat dem så att det oftast blev ... lite annorlunda.

1. Jag tar inte ordet "manga" eller, än värre, "mangatecknare" i min mun om jag inte talar japanska.

2. Eva har inte levt ett hårt liv på gatan i hela sin barndom. Hon rymde hemifrån först när hon var 14.

3. I det där citatet om "många mangatecknare" saknas den första delen där jag säger att jag nog knappast har det därifrån, men, ja, det finns väl rätt många hjältar i japanska serier som ... (Okej, det är väl ett klassiskt fel när man intervjuas av någon som redan har bestämt sig för vad han/hon vill säga, jmf. "Könskrig" ...)

4. Var får man intrycket om att Eva är en "lycklig hora"? Eller är "ej självmordsbenägen/djupt deprimerad/drogberoende" = lycklig? Jag har gått och inbillat mig att det torde vara rätt uppenbart allra senast i Asbesthjärtan att Evas arbetsliv inte alltid är så där jättekul. Och då är Eva ändå jävligt tjockhudad.

5. Beskrivningarna av de faktiskt väldigt få tillfällena när jag har utövat fysiskt våld är lite fel parafraserade (vaddå äldre?). Läs boken själva om ni vill veta sanningen ...

6. Jag är inte alls särskilt stolt över det våld jag har utövat på mina medmänniskor, oavsett om de "förtjänade" det eller inte. Vad som står i boken är: "Som tjej, uppfostrad till och förväntad att dämpa sin våldsbenägenhet till det yttersta, kanske man kan känna sig lite stolt över det. Oprovocerat våld är dock alltid fel, och även om man blivit provocerad är det bara i sällsynta fall som våld kan vara en bra lösning." Viss skillnad i innebörd. ;o)

Kommentarer annars:

De två sista styckena i "intervju"-artikeln är bara: "..."

Den obligatoriska Kalle Anka-jämförelsen - !!!

Jo, jag har faktiskt en plan för "den stora historien", och det är att Eva inte ska bli en av de där serierna som gör mig så besviken när de börjat som fantastiskt roliga små korta vinjetter men sen får allt längre och mer sinsemellan sammanhängande episoder, vilket till slut urartar i nån sorts gigantiskt dramatiskt apokalyptiskt epos ... (Om något både börjar och slutar som ett gigantiskt dramatiskt apokalyptiskt epos är det förstås en helt annan sak.)
De här serierna är mer vardagsrealistiska än så.

Till exempel kunde de här serierna urarta i ett gigantiskt dramatiskt apokalyptiskt epos där Eva fixar så att Ting Yay blir av med sina skulder till maffian, genom att sparka hela maffiagruppens rumpor. Jag övervägde faktiskt den möjligheten ett tag, men sen kändes det bara jättetråkigt och dumt, som något jag hade läst fem miljoner gånger förut.

V`(oo)´V

Just det, och när jag intervjuades till den här artikeln sade han att han också ville göra en liten ruta med "Tinets serieteckningstips". Jag vet inte om den inte blev av till slut, eller om den bara fattas i den scannade bilden som jag fick. Men mina tips var hur som helst:

- Jobba arslet av dig och teckna hundratals sidor, bara så lär du dig verkligen teckna serier. Det finns inga omvägar kring det här.

- Teckna det du själv gillar och strunta i vad andra eventuellt tycker om det. Teckna inte för någon annan, utan först och främst för ditt eget nöje!

- "Rätt" material är inte alls viktigt. Har du någon penna och lite papper har du allt som behövs för att teckna serier. Sen kan du förstås upptäcka att du trivs extra bra med något specifikt material, så det är bara att prova sig fram. (Den som absolut vill veta - här kan man läsa vad just jag använder för material.)

Inga kommentarer: